محل تبلیغات شما

 

در ادامه مصاحبه ای با سه نفر از معلم های خوب کشورمان کردم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

معلم1    سابقه:2 سال         سابقه تدریس:پسرانه(ششم)دخترانه(چهارم)

نوشتن یکی از پیچیده‌ترین مراحل زبانی است و نیازمند پیش‌نیازهایی می‌باشد که باید در سالیان قبل یعنی سنین نوزادی تا 6 سالگی رخ داده باشد و فرد را آماده ی یادگیری این بخش پیچیده کند.

انشا نویسی نیز یکی از مراحل نوشتن  است که فرد زمانی می‌تواند آن را آغاز کند که در شناسایی و نوشتن حروف،جمله سازی،ترکیب کردن جملات،استفاده درست از آرایه های ادبی،علوم نگارشی و. مهارت کسب کرده باشد.

یکی از موضوعاتی که ممکن است در نوشتن یا انشا نویسی در کودکان ایجاد انگیزه کند،این است که به جای اینکه ذهن کودک را درگیر مباحث کلیشه ای کنیم و فقط به مباحث کتاب پایبند باشیم،بیاییم و به علایق هریک از کودکان(دانش‌آموزان) نوجه کنیم و از آنها بخواهیم در زمینه هایی که علاقه مندند بنویسند و مباحث انشایی و ادبی در آن ها به کار بندند.

مثلا یکی از تکالیف نگارشی من در کلاس به این صورت بود:

با انتخاب و رای گیری خود دانش‌آموزان، مباحثی که برایشان جذاب بود انتخاب می‌شد،دانش‌آموزان به گروه های علمی و ادبی تقسیم می‎‌شدند و انشا نویسی میکردند.در مباحث علمی از اسلاید،عکس و . هم استفاده می‌کردند و به جای اینکه انشایشان را از رو بخوانند،متن انشا ارایه می‌شد و خودشان هم با زبان علمی و ادبی انشایشان را ارایه می‌کردند.

یکی دیگر از فعالیت های ما در زمینه‌ی تقویت انشا نویسی ،تنظیم زمانی برای کتاب خوانی بود.به این صورت که دانش‌آموزان از کتابخانه‌ی کلاس که با مشارکت خودشان فراهم آمده بود ،کتابی را انتخاب می‌کردند،کتاب ها را می‌خواندند،خلاصه ای از مفاهیم و مطالبی که درک کرده بودند می نوشتند.سعی می‌کردیم کتاب ها را با مشارکت خودشان نقد کنیم،در مورد نقد های صورت گرفته به نویسنده‌ی کتاب نامه می‌نوشتند و در نهایت نیز در مورد این کتاب ها،فیلم های کوتاه موبایلی ساختیم. این فیلم ها هم هم در منزل تهیه می‌شدند هم در در کلاس با طراحی عروسک های انگشتی و.با همکاری معلم ساخته می‌شدند.(این شیوه به شدت در درک مطلب و انشا نویسی دانش‌آموزان موثر بود)

یکی دیگر از فعالیت های من در زمینه‌ی درس انشا و نگارش این بود که بدون اینکه بحث درس و تکلیف درسی در میان باشد،متنی تحت عنوان کار تحقیقی معلم به دانش‌آموران داده می‌شد و از آنها خواسته می‌شد که ایرادات نگارشی متن را پیذا کنند و برای بهتر شدن پیشنهادات خود را ارایه دهند.طبق این شیوه کودکان با دقت بسیار دنبال ایرادگبری از متن بودند که از این طریق به راحتی مفاهیم غیر قابل درک کتاب را به صورت خود جوش می‌آموختند.

با توجه به اینکه درک مطلب در درس های دیگر نیز به شدت می‌تواند در انشا نویسی موثر باشد،از آموزش های تلفیقی نیز در این زمینه استفاده می‌شود.مثلا در درس علوم و مطالعات برای اینکه مباحث و مفاهیم که گاهی برای دانش‌آموزان سخت و سنگین بود ،با شیوه‌ی خلاصه نویسی و کشیدن نمودار وشکا و نقاشی و. صورت می‌گرفت و جهت تشویق هر کدام از آثار که کامل تر بود به دیوار کلاس چسبانده می‌شد.بعد از درست شدن این خلاصه نویسی ها دانش‌آموزان طرح های را به صورت کنفرانس ارایه می‌کردند.

یکی از روش ها که به شدت در انشا نویسی به دانش‌آموزان کمک می‌کند بارش فکری است.یک موضوع انتخاب می‌شود و تک تک دانش‌آموزان در مورد آن موضوع هر کلمه ای که به ذهنشان می‌رسید را می‌نوشتند با این روش در خصوص آن موضوع مطالب گسترده تری را می‌توان به صورت انشا بنویسند.

روش دیگری همچون جملات ناتمام نیز میتواند به پرورش خلاقیت کمک کند.

با توجه به کمبود امکانات آموزشی  معلم برای آموزش درست و بروز مطالب درسی دچار محدودیت‌هایی است اما می‌تواند به راحتی و با کمترین امکانات مانند ساخت عروسک های انگشتی خلاقیت را در کودک پرورش بدهد و برای رسیدن به اهداف حتما نیاز به امکانات خاص نیست زیرا خلاقیت از آنجایی نشات می‌گیرد که نوع نگاهمان را به اطراف تغییر دهیم.

 

 معلم2      سابقه:8سال       پایه تدریس:پنجم       نام مدرسه:شمیر(2)

 

یکی از مشکلات و ضعف هایی که هرساله در کلاس ها چه پسرانه چه دخترانه با آن مواجه هستیم ضعیف در انشانویسی دانش‌آموز است. حدود 90 درصد دانش‌آموزان هر کلاس این ضعف را دارند.

با توجه که در این سالها پایه ی تدریس من پنجم بود،راههایی که برای نوشتن نگارش و انشا انجام دادم،هر موضوعی که به دانش‌آموزان می‌دادم موضاعات ملموس و قابل مشاهده بود و درحد توصیف آن بود و همیشه سعی می‌کردم موضوعاتی که برای توصیف می‌دادم،سوالاتی ابتدا مثلا حدود 8 سوال مناسب برای آن موضوع طرح کرده و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دادم و از آنها می‌خواستم ابتدا به این سوالات پاسخ داده و با در کنار هم قرار دادن پاسخ ها و اضافه کردن کلماتی میان دو جمله برای بهتر شدن مفهوم آن ها می‌توانید انشا خوبی بنویسید و اگر جمله سازی در کلاس در نظر می‌گرفتم. دانش‌آموزان را تشویق می‌کرد که جمله های بلند کلمه بسازند و هر کس بهترین جمله را بسازد تشویق می‌شدند و با راهنمایی،دانش‌آموزانی که جمله های مناسب نمی‌ساختند،سعی می‌کردم آن‌ها را به سمت چمله های مناسب بسازند.

در ضمن برای توصیف کردن هر چیزی سعی کردم دانش‌آموزان را تشویق کنم که به جزئیات هر چیزی توجه کنند.

 

 

 

 

 

معلم 3  سابقه:4سال سابقه در کار دفتری آموزشگاه و 8 سال سابقه‌ی خدمت آموزشی

 

در طول چند سال خدمت در پایه های مختلف و دو سال تدریس دو پایه همزمان،شیوه های نگارشی و رعایت اصول و قواعد آن درپایه های مختلف با هم متفاوت هستند.

در کلاس اول ابتدایی تصویر خوانی نوعی از انشای شفاهی است که دانش‌آموز برداشت خود را از تصویر به صورت جمله ای ابراز میکند.

در کلاس دوم با جمله سازی شروع می‌شود.در کلاس سوم انشا نویسی رسما آغاز می‌شود و در کلاس چهارم و پنجم انشا نویسی رسما جایگاه خاص خودش را پیدا می‌کند.

برای نوشتن انشا یا خلاصه‌ی یک کتاب داستان و یا خلاصه‌ی یکی از درس های کتاب فارسی ابتدا باید به دانش‌آموزان نحوه‌ی درست نویسی آموزش داده شود.

من با توجه به مناسبت های مختلف،فصل ها،یکی از موضوعات درسی کتاب فارسی،اتفاقات حاکم در جامعه،زندگینامه‌ی بزرگان و ائمه یا به صورت اختیاری و.به دانش‌آموز می‌دهم،ابتدا به آنها می‌گویم که این مرحله را رعایت کنند:

ابتدا باید مواردی از قبیل نوشتن،تلفظ کردن نشانه‌ها و حروفالفبای فارسی و صحیح گفتن و نوشتن و صحیح دیدن باید ااما رعایت کنند و در مراحل بعد کاربرد علایم نگارشیدر انشا نویسی بایستی رعایت شود.

رعایت کردن پاراگراف؛پاکنویس،رعایت کردن فعل و فاعل در نوشتن متن انشا کاربرد دارد.

 

 

نظریه های یادگیری

مفاهیم تعلیم و تربیت

مصاحبه با معلم در مورد اهمیت انشا در ابتدایی

های ,انشا ,نویسی ,دانش‌آموزان ,کلاس ,صورت ,انشا نویسی ,در کلاس ,یکی از ,که به ,به صورت

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها