محل تبلیغات شما

در این مقاله ما می‌خواهیم به مفهوم تربیت و برسی آن‌ها بپردازیم

در ابتدا به تعریف تربیت که شکوهی(1390)در کتاب مبانی اصول آموزش‌وپرورش تعریفی را از جان استوارت میل نقل می‌کند:تربیت را هر تأثیری که آدم در معرض آن است،اعم از این‌که منشأ آ اشیا، اشخاص یا جامعه باشند اطلاق می‌کنند.

درواقع در این تعریف تربیت می‌تواند چه به شکل رسمی و مدرسه‌ای و چه به شکل تعاملات اجتماعی با دیگران و حتی بازی کودک با اسباب‌بازی در نظر گرفته شود.

این در حالی است که تعریف بال‌تر که در کتاب اصول و فلسفه‌ی تعلیم و تربیت آماده تعلیم و تربیت را فعالیت یا کوششی در نظر می‌گیرد که در آن افراد مسن‌تر با افراد کم رشدتر برخورد می‌کنند و باعث رشد بیشتر آنان میشوند و در این تعریف این فرایند به تعاملات انسانی خلاصه شده و به تاثیرات محیط فیزیکی و متغییرات غیر زنده توجه چندانی نشده.

همچنین رنوویه در مورد تربیت میگوید،کمال آدمی در این است که تا می تواند به برترین درجه ای که به اقتضای طبیعت خویش درخور آن است نزدیک شود.

در این تعریف تربیت و تعلیم و تربیت ابزاری تعریف میشود برای رسیدن کمال انسانی و انسان برای رسیدن به کمال خود از آن یاری میگیرد که با تعریفی که نقیب زاده از پرورش آورده هم جهت است بنا بر گفته ی نقیب زاذه پرورش عبارت است از جریانی منظم ومستمر که هدف آن کمک به انواع رشد جسمانی،شناختی،روانی و شکوفایی استعداد که نوعی کمال انسانیست.

در تعریفی دیگر از دیوِیی آمده که تربیت مجموعه ای از فرایند هایی است که از طریق آن گروهی یا جامعه ای،چه کوچک باشد چه بزرگ قدرت و مقاصد مکاتب خود را منتقل میکند برای بقا و رشد خود که بنا بر این مفهوم تربیت واهداف تربیتی بیشتر به اهداف قوم و ملت و حکومت ها تعبیر شده.

در تعریف از کانت تربیت هنری دانسته شده که فقط با جمع شدن نتیجه ی تجارب چند نسل کامل می شود و در این تعریف مانند تعاریف دیگر به مفهوم جمعیت اشاره دارد و مانند تعریف یادگیری آمده در کتاب روانشناسی نوین دکتر سیف تجربه را عنصری محوری در این فرآیند میداند.

خب با توجه به مطالب بالا میتوان نتیجه گرفت که تعریف مشخصی از تربیت که همه آن را قبول داشته باشند وجود ندارد و هر صاحب نظراین چند وجهی تعلیم تربیت را در دست گرفته و از زاویه هایه مختلف آن را دیده.

 

منابع

مبانی و اصول تربیت دکتر اعلایی

کتاب مبانی اصول آموزش‌وپرورش  شکوهی

اصول و فلسفه تعلیم و تربیت شریعتمداری

نظریه های یادگیری

مفاهیم تعلیم و تربیت

مصاحبه با معلم در مورد اهمیت انشا در ابتدایی

تربیت ,تعریف ,تعلیم ,اصول ,تعریفی ,کمال ,در این ,تعلیم و ,و تربیت ,این تعریف ,در کتاب

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ذوالفقار علی " فرهنگ واژگان تبری " ڪمتر از عـادۍ